Ljungby Tennis | Om klubben
14093
page,page-id-14093,page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Om klubben

Egron Toften
Kristian von Sydow

Ljungby tennisklubb

Ljungby Tennisklubb har en lång historia som sträcker sig hela vägen till året 1928 då klubben grundandes.

Egron Tofftén var en tennisikon, inte bara i Ljungby utan välkänd runtom många tennisklubbar, han spelade sin tennis under många år och vi är många som stått jämte banan för att se hans “smilande leende” när han drev motståndarna från hörn till hörn.

Egron var läromästare och tränare för dåtidens juniorer bl.a. Berno Landström och Leif Holmén. På somrarna cyklade de till Båstad och campade för att kunna delta i Skummeslövsspelen, Munka Ljungby & Ängelholm. Han var född 1930. Vann åtskilliga klubb- och DM-titlar i såväl singel, dubbel och mixdubbel.

Han kallades ”Den sege enebusken från Småland ” av sina konkurrenter, eftersom han orkade springa hur länge som helst längs baslinjen och plocka upp & returnera helt omöjliga bollar.

Egron var också vid tiden en ledande gestalt i Kvarnarnas bandylag.

Initiativtagare till Ljungby Tennisklubb och tillika klubbens första ordförande sägs vara av Kristian von Sydow, född i Skövde och verkade vid tiden som advokat i Ljungby.

Omkring 1930 byggdes den första grustennisbanan, nuvarande bana 3. Därefter byggdes bana 2 och senare också bana 1.

I mitten av 60- talet byggdes ett tält över vår nuvarande bana 2. Tältet användes fram till mitten av 70-talet då man började spela i idrottshallarna i stan.

En reseräkning för Egron Tofftén – året var 1953 och resan begav sig till hela vägen till Wetlanda, som vid tiden stavades med “W”. Hur matcherna slutade – det vet vi inte!

Bli medlem

Klubben har ca 310 medlemmar – nästan dubbelt så många som för bara ett par år sedan!

800x6004
800x6003

Stadgar

STADGAR för Ljungby Tennisklubb Förening, 829001-5042

Reviderade och fastställda på årsmötet 2004-03-03 utifrån de av Riksidrottsstyrelsen 1999-12-01 antagna normalstadgarna.

Styrelse

Ljungby Tennisklubb består av såväl en förening som ett aktiebolag. Aktiebolaget grundades i samband med att klubben uppförde nuvarande tennishall och syftet var att förenkla administration och begränsa ansvaret för byggnationen. Styrelserna i föreningen och aktiebolaget är överlappande och föreningen och dess medlemmar äger till fullo aktiebolaget. Styrelserna arbetar löpande med att finna den bästa juridiska lösningen för den verksamhet som klubben bedriver.

Föreningen Ljungby Tennisklubb

Organisationsnummer: 829001-5042

Styrelse:

Claes Persson, Ordförande
Kalle Palm, Kassör
Claes Landström, Ledamot
Botond Gered, Ledamot
Jessica Samuelsson, Ledamot
Peter Fohlman, Suppleant

Ljungby Tennisklubb AB

Organisationsnummer: 556555-8508

Styrelse:
Claes Persson, Ordförande
Claes Landström, Ledamot

800x6005

Sponsorer och avtal

Klubbens sponsorpaket är under uppdatering och presenteras så snart de finns tillgänliga. Målet är att det skall bli tydligare vad man erhåller och vad bidragen används till.

Kommittéer

Under uppdatering

800x60010
800x6006

Drogpolicy & Handlingsplan

Alla föreningar har ett ansvar att upprätthålla och följa en dropolicy jämte handlingsplan.

Försäkringsskydd

Försäkring finns för medlemmar med A eller B-licens samt för barn upp till 13 år som spelar i förening som tillhör Svenska Tennisförbundet. Denna försäkring gäller således för medlemmar i Ljungby tennisklubb.

Ljungby kommun har en försäkring som gäller dygnet runt för samtliga barn i åldern 0-19 år som är folkbokförda i Ljungby kommun.

Försäkring finns för dem som arbetar ideellt inom klubben, exempelvis som förtroendevald, ledare, funktionärer, tränare och domare.

800x60012